Visdomsord från engelsmannen på gatan

På min gata bor det en vis man. Han bor i ett grönt hus med sin fru. Dom har en fin liten trädgård som dom spenderar varje vaken soltimme i. Krattar grus, planterar blommor, rensar ogräs. Ni vet. Sånt som man gör när man har en trädgård. 

Idag när jag kom strosande uppför gatan och försökte vara lite anonym och även gömma mina mörka ringar under ögonen bakom stora solglasögon lyckades jag ändå inte gömma mig för denne trädgårdsherre. Han är en pratglad herre. Väldigt uppmärksam också. Engelsman. Han hade under en längre tid observerat att jag oftast bar svarta eller vita kläder. Mörkt eller ljust. Eller båda tillsammans. Han hade under en längre tid gått och funderat vad färgvalet på mina kläder berodde på och nu var han bara tvungen att fråga. Var jag med i någon sekt? Eller hade jag konverterat och blivit nunna? Han var väldigt fundersam. En modern nunna kanske? Jag bara skrattade. Nunnan Johanna. Nej tack. Jag försökte förklara att jag föredrog svart. Att jag inte var något big fan av pasteller och andra väldigt färglada färger. Rosa, nej tack.

Min trådgårdsgranne nöjde sig med svaret och började som vanligt att prata på om livet i övrigt. Han pratar mycket och länge den mannen. Själv stog jag mest där och nickade. Aaa.. nee...mmm. Dock är han väldigt vis och klok och jag lyssnar mer än gärna på vad han har att lära om livet. Han berättade om när han bodde i en etta på skånegatan på söder med en hyra på trehundra kronor i månaden. Hur livet i London var. Att han egentligen var en storstadsmänniska men att han uppskattade nynäs på sitt sätt. Han sa åt mig att leva livet. Att vi unga kvinnor har för bråttom att slå oss till ro och skaffa man, barn och villa. Han sa att allt sånt kan vänta. Det är nu när man är ung som man ska passa på att verkligen leva. Lyssna på hjärtat. Göra det man vill. Få livserfarenhet så att när den dagen kommer när man tillslut ska slå sig till ro kan göra det utan att känna att man missat hela livet. Livet är för kort för att slängas bort.


Allt detta lät naturligtvis mycket bättre när han sa det med engelsk brytning.



Inspiration kära vänner. Den finns överallt. Man ska bara göra någonting av den.   



Kommentarer
m

Ojoj. vilken klok granne. Jag minns allt att jag sett engelsmannen i trädgården med en vattenkanna i ena handen. Han verkar ha många goa minnen att lägga sig tillbaka på. de börjar väl bli dags att leva livet nu! Eller vad säger du Super johanna? It´s big time now.

2008-04-20 @ 17:34:03
URL: http://gurkburken.blogg.se
Förbryt mig!

Har precis föreställt mig dig i en nunnadräkt haha... en bild som aldrig kommer att försvinna:P

2008-04-20 @ 20:38:18
URL: http://apsn0r.blogg.se/
tötten

Ha det så bra nu mina änglar! Puss på er o bara så ni vet är ni alltid snyggast

2008-04-20 @ 21:33:31
O

kött, du kommer saknas. men förhoppningsvis överlever vi. eller?

2008-04-20 @ 23:23:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stringstrumpa

Strumpan som faktiskt finns

RSS 2.0