Stylingakuten - Var är du?

Mode hit och mode dit. Mode här och mode där. Mode överallt. I stort och smått, högt och lågt, och jag gillar det. Denna modehets som inte ens självaste statsminister Reinfeldt kan gömma sig ifrån. "Den röda slipsen passar bäst till den svarta kostymen med breda slag herr statsminister. Den gröna slipsen?! Men käre herr statsminister, grönt är såå last season"


 Nu råkar ju vår statsminister kunna unna sig den lyxen, som vilken Hollywoodkändis som helst, att låta en fräsig stylist skräddarsy varenda en av hans viktiga outfits och få honom att alltid se sådär dödligt snygg ut. Precis som självaste Kate Moss. Vi däremot, vi dödliga Svenssons, vi får nöja oss med att kasta oss över fyndlådorna likt rovdjur kring en köttbit så fort rea-skyltarna dyker upp. Kanske, om vi har tur, lyckas vi hitta en liknande slips till vår man, som, om vi blundar, möjligen påminner lite om den som Reinfeldt hade i sin senaste intervju. Tyvärr blev ju även den såå "last season" så fort den hamnade i fyndlådan. Det är synd om Svenssons.    

Låt oss nu lämna herr statsminister Reinfeldt och hans slipsar, även om jag själv, för att vara lite extra hipp, skulle ha valt en slips åt det mer guldiga hållet. Låt oss istället fokusera på den grupp i vårt samhälle som verkligen måste ha talat sanning när de påstått att de aldrig läste modetipsen i tidningen Café i väntrummet hos tandläkaren. Just precis, jag talar om skinheads. Dessa människor som är totalt befriade från all kunskap om mode. Jisses, krakarna har ju noll koll. Vem matchar slimmade jeans med jätteboots? Nog för att det varit på modet att stoppa in byxorna innanför stövlarna men för det krävs rätt sorts byxor och rätt par skor. Samt ett litet stycke smak. Vilket dessa personer saknar helt. Army-inslagen som man ibland kan se är så otroligt fel att blotta tanken på det ger mig utslag. Stora utslag, sådana där som kliar något extremt. Låt oss heller inte glömma de uppsvällda jackorna i den oftast förekommande gräsligaste grön, som får deras rakade hjässor att se ut som flirtkulorna på de hemmagjorda påskkycklingarna. Nog för att de förespråkar elaka saker, och hur mycket kan man egentligen kräva av människor med så pass lite innanför pannbenet som de tycks ha?  De kan väl i alla fall se snygga ut när de utför sina dumma påhitt. Jag menar, nitarna på läderbältena som de använder kan vara bland det värsta jag sett i modeväg. Visserligen kommer silver allt mer nu i vår, men tillsammans med läder? Det finns gränser för vad ett modemedvetet öga tål.    

Självklart har jag tagit fram en outfit som jag tror kommer att tillfredställa alla parter, dock med några enkla variationer. Även om denna mediokra stil mestadels används av gossar i förstora skor så ska vi inte glömma de få flickor som faktiskt också tillhör den här förpassliga gruppen. Ni får ju inte tro att jag använder mig av samma diskriminering som de gör. Nej, här ska alla bli fina á la Extreme Makeover. 
    

Till gossarna har jag tänkt mig en mer slimmad sko, även om ordspråket säger att man ska stå stadigt med båda fötterna på jorden så tror jag inte att det innebär en fortsatt användning av deras enorma kängor. Som sagt, en enkel sko, sneakersmodell med enkel knäppning, glöm inte hjärnkapaciteten, snörning kan bli för svårt. Tjejernas sko skulle till skillnad från gossarnas helsvarta kunna tänkas ha en guldig touch. Jeansen som i vissa fall kan få gossarnas ben att se ut som två levande sparris på vift med inbyggd rumplyfteffekt måste tyvärr dumpas i första bästa UFF-insamling. Vilken gosse vill se ut som att han precis varit och hälsat på hos farbror doktorn för ett rumplyft? Tänkte väl det. Satsa istället på ett par jeans i rak modell, gärna lite bootcut, vilket är smickrande för alla former. Likaså ni flickor, hög midja är bara något tillfälligt. De rakade hjässorna antar jag att det inte går att göra så mycket åt. Jag kan redan nu känna de onda blickarna som jag skulle få om jag föreslog en mer page liknande frisyr. Korthårigt och page är ju dock så rätt i vår, jag säger bara våga, våga, våga. För att slippa den outhärdliga flirtkuleeffekten rekommenderar jag starkt att satsa på en mer slimmad jacka. Den får gärna vara kort men se till att den inte har alltför mycket volym då jag gärna ser att flirtkule- samt rumplyfteffekten uteblir. Dock är det aldrig fel med en synlig fast stjärt. Accessoarer att satsa på istället för knytnävar och hakkors skulle kunna vara en elegant men funkis väska. Gärna i skinn, slitningen blir otroligt fräsig då.

 

Hokus pokus filiokus så förvandlades den osmaklige skinheaden från en mindre attraktivt klädd person till en dödligt snygg och modemedveten trendsättare. Nu kan till och med mina modemedvetna ögon vila på skinheadsens nya look.       



Det här är mitt svenska C kåseri. Tyckte att det kanske kunde vara roligt att lägga upp någonting som jag har skrivit utanför bloggen. Hoppas alla förstår humorn och ironin i texten. Nog för att jag tycker att dom klär sig hemskt men den här texten är bara skriven på skoj. Ta den helt enkelt med en nypa salt.



Kommentarer
Gunte

Va bra du skriver!!
Vi får ta o ses nån kväll nu innan ni åker :)

2007-07-05 @ 21:16:31
ems

haha ladda inför napa kväll? låter spännande =) ja e på, men när åker ni till gotland? fett sköj yo =)

2007-07-06 @ 11:08:01
Tofsic

BRAVO! Fan vad jäkla bra inlägg (ursäkta svordomarna)
Hurra.
kram/A

2007-07-06 @ 11:55:25
Anonym

men herr reinfeldt har ju alltid orange slips. bara, endast och enkom orange slips.

2007-07-06 @ 22:53:25
URL: http://oskimon.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Stringstrumpa

Strumpan som faktiskt finns

RSS 2.0